خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» پیشنهاد کتاب : مارها می‌آیند

پیشنهاد کتاب : مارها می‌آیند

پیشنهاد کتاب : مارها می‌آیند

نویسنده : احمد شوشتری

ناشر : انتشارات محقق


“مارها می آیند” احمد شوشتری مجموعه‌ای متشکل از ۱۰ داستان کوتاه است که خواننده را با خود به دنیای دیگری می‌برد که شاید این روزها برای مردمان زمانه ما کمتر ملموس و باور پذیر باشد. دنیای مبتنی بر شاعرانگی ها و عواطف پاک، قصه های جن و پری، زندگی قبیله ای با کد خدا، رعیت ها، ملای مکتبخانه، چوب و فلک و ترکه، خرافه ها، شکوفه های گیلاس و آسمان همیشه ابری و اهالی ساده دل روستا که زود جوش می آوردند و زود آشتی می کنند، با یک غوره سردی شان می شود و با یک مویز داغ می شوند، گر می گیرند و عصیان می کنند.

در قلب داستان های رئال احمد شوشتری، مضامین سورئال نیز پنهان است و همین سبک نوشتاری باعث می شود تا خواننده به همان میزان که در پدیده های حالا و اینجایی قرار دارد به همان اندازه هم، در دنیای اوهام و رویاگونه داستان ها شناور شود، دست و پا بزند و به این موضوع بیندیشد که ماجرا از چه قرار است و هدف نویسنده از این روایت های غیر قابل باور چه بوده است.

اینجا است که مخاطب می تواند دست به دامن قواعد هرمنوتیک شود و با خوانش های متفاوت، داستان‌های این کتاب را قرائت کند. محور اصلی این ۱۰ داستان، حول اتفاق هایی که برای اهالی ”آدینه آباد” رخ می دهد می چرخد، که هر یک به تنهایی جای تامل دارد.

نخستین داستان – جام دیگر نمی گردد- درباره زن و شوهری است که اموال شان به سرقت رفته و از بزرگان ده می خواهند تا سارق را شناسایی کنند. ریش سفید روستا هم متوسل به آیین جام گردانی می شود. اهالی روستا باور دارند که جام مسین و مقدسی که دعا بر آن خوانده شده است، می تواند آن ها را به خانه سارق روستا برساند . این داستان به نقش باورهای خرافی و قدسی سازی کردن های واهی برای حل مشکلاتی که نیاز به تعقل و تکنیک های استراتژیک دارد، اشاره می کند.

” مارها می آیند ” داستان دیگری است که موضوعی روانکاوانه دارد و مفاهیمی مانند، ”ناخودآگاه جمعی و زندگی آنیمایی و آنیموسی” را در آن می توان به تصویر کشید. احمد شوشتری، داستان را با رویای ”ملاعلی” استاد مکتب خانه آدینه آباد آغاز می کند و به نظر می رسد تا انتهای داستان این رفت و آمد از ساحت سمبولیک به فضای متوهم و خیالی رویا ادامه دارد. این داستان به نقش رویاهای الهام گرفته از ناخودآگاهی جمعی و تاثیر آن در زندگی جمعی می پردازد. رو به رو شدن دو ساحت وجودی متضاد ”هستی و نیستی، زایش و مرگ، حرکت و انفعال و آنیما و آنیموس” در این داستان به خوبی دیده می شود.


مریم‌ بهریان (دانشجوی دکتری روان‌شناسی)


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده