بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» هفت خوان پینوکیو

هفت خوان پینوکیو

هفت خوان پینوکیو

داستان پینوکیو را همه‌تان شنیده اید. ژپتو (ژوپیتر) عروسکی چوبی می‌سازد شبیه عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی ولی فراموش میکند نخ‌های آن را نصب کند و این عروسک به نوعی صاحب “اختیار” می‌شود (پیکنو به زبان لاتین یعنی دم‌بریده).

وقتی ژپتوی پیر می‌خوابد پری مهربان به سراغ پینوکیو می‌آید و به او جان می‌دهد. (شب، تاریکی و پری مهربان ماهیت مادینه‌روانی یا آنیمایی دارند و معنای کلمه آنیما نیز جان یا حیات است).

این‌گونه است که وقتی ژپتوی پیر از خواب برمی‌خیزد عروسک ناتمام خود را می‌بیند که از درو دیوار بالا می‌رود و کارگاه نجاری‌اش را به هم می‌ریزد. ژپتو پسرکی سر به راه می‌خواهد بنابراین برای پینوکیو کیف و کتاب و کفش و کلاه مدرسه می‌خرد و او را روانه مدرسه می‌کند اما در راه مدرسه روباه‌مکار و گربه‌نره در کمین کودکانند. (گربه‌نره نماد غریزه است و روباه نماد طمع می‌باشد و این دو از دیدگاه روان‌شناسی تحلیلی نماد سایه یا shadow هستند).

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

روباه و گربه بارها پینوکیو را فریب می‌دهند. یک بار با وسوسه سیرک، یک بار با وسوسه شهر بازی، یک بار با طمع جنگلی که در آن پول‌ها را می‌کارند و درخت پول سبز می‌شود و پینوکیو در این مسیر بارها هر چه دارد می‌بازد و به صفر می‌رسد:

چه خوش آن قماربازی که بباخت هر چه بودش

بماند هیچش الا هوس قمار دیگر

نقطه اوج داستان هنگامی‌است که پینوکیو با مدد فرشته مهربان از فریب روباه و گربه رهایی می‌یابد و به خانه برمی‌گردد اما ژپتو (ژوپیتر/یهوه) را در خانه نمی‌یابد به ناچار برای یافتن گمشده‌اش به سفری دیگر رو می‌آورد: سفری دریایی (دریا هم نماد پوزیدون است که سایه زئوس / ژوپیتر است و هم نماد ناخودآگاهی) و پینوکیو در این سفر “یونس‌وار” به شکم ماهی فرو می‌رود ( ماهی نماد دیونیزوس است و در عین حال شکم ماهی نماد ظلماتی است که خضر آب حیات در آن می‌یابد و سیری انفسی پس از سیر آفاقی را نشان می دهد) و این بار پینوکیو با پدر به خانه برمی‌گردد و از خلقت خود فراتر می‌رود و “انسان” می‌شود!

“کارلا کلودی” نویسنده ایتالیایی در داستان پینوکیو تمام مراحل سفر قهرمانی و آرکه‌تایپ‌های یونگی را به کار می‌گیرد تا در پس داستانی به ظاهر کودکانه و جذاب درس زندگی برونی و درونی را “سینه به سینه” انتقال دهد.


دکتر‌ محمدرضا سرگلزایی - روان‌پزشک


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


صفر تا صد جوانی که توانست! (50%تخفیف+هدیه ویژه) صفر تا صد جوانی که توانست! (50%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده