بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی کتاب : روان شناسی زبان

معرفی کتاب : روان شناسی زبان

معرفی کتاب : روان شناسی زبان

نام کتاب: روان‌شناسی زبان

نویسنده: جین اچسون Aichison, J

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

مترجم: دکتر عبدالخلیل حاجتی

ناشر: انتشارات امیرکبیر‌ - ۱۳۶۴


پژوهش‌های زیست‌شناسان تکاملی نشان می‌دهد که انسان و پسر‌عموهای زیستی‌اش حدود ۱.۵ ‌میلیون‌سال پیش از نیای مشترک‌شان منشعب‌ شده‌اند. مزیت رقابتی پریمات‌های (ميمون‌ریخت‌های) اخیر نسبت به نیای مشترک‌شان از طریق مکانیزم «انتخاب طبیعی» منجر به انقراض نيای مشترک شد و میمون‌ریخت‌های فعلی با تمام تفاوت‌ها‌ی‌شان، با الگوی زندگی مشابهی به زندگی‌شان ادامه دادند. اما یک جهش ژنی (موتاسیون) دیگر که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار سال قبل رخ داد، سرنوشت انسان را از عموزاده‌های زیستی‌ش کاملا جدا کرد. موتاسیون اخیر منجر به این شد که بخشی از مغز انسان نوین (هموساپینس ساپینس) از عموزاده‌هایش کاملا بزرگ‌تر باشد. این بخش مغز، «لوب پره‌فرونتال» (پیش‌پیشانی) نام دارد.

تمام آنچه «روانِ انسانی» می‌نامیم که کاملا کارکردی متفاوت از عملکرد سیستم عصبی سایر حیوانات دارد، محصول عمل همین قطعه‌ی پیش‌پیشانی (پره فرونتال) مغز است.

لوب پره‌فرونتال، خود دارای سه جزء «اوربیتوفرونتال»، «مدیان» و «دورسولترال» است. بخش دورسولترال لوب پره‌فرونتال، عملکردی دارد که به آن «انتزاع» (Abstraction) می‌گوییم.

«انتزاع» به‌معنای کشف وجه مشترک بین پدیده‌های متفاوت است. مثلا کلاغ، طوطی و پرستو از بسیاری جهات با هم متفاوتند: اما بخش دورسولترال لوب پره‌فرونتال باعث می‌شود که ما به‌راحتی دریابیم که این سه را می‌توانیم در یک «طبقه» بگنجانیم: پرندگان.

انتزاع اولین گام برای شکل‌گیری کلمه است. به کلمات پرواز، رویش، قدرت، رشد، نابودی و عشق فکر کنید. هر کدام از آن‌ها صدها مصداق دارند. وقتی از «قدرت» صحبت می‌کنیم. منظورمان قدرت یک فیل است یا قدرت یک بمب؟ قدرت فیزیکی یا قدرت روانی؟ بین قدرت یک فیل و قدرت یک زلزله و قدرت روانی یک فرد صبور کمترین شباهت «عینی» وجود ندارد. ولی بخش دورسولترال مغز ما می تواند چیزی فاقد «عینیت مشترک» را کشف کند و «ببیند».

وقتی انسان توانست «وجوه مشترک» را کشف کند، قادر شد جهان را «ساده‌سازی» کند. حالا به‌جای در ذهن داشتن ده‌ها هزار پدیده می‌توانست به صدها پدیده فکر کند و همان‌طور که کامپیوتر با مبنای عددی «صفر – یک» سرعت محاسبه‌ای ده‌ها برابر مغز انسان با مبنای عددی ده‌دهی (اعشاری) دارد، مغز انسان نیز با این موتاسیون و به‌دست‌آوردن قدرت انتزاع، بسیار توانمندتر از مغز حیوانات شد.


دکتر محمد رضا سرگلزایی-روانپزشک


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده