دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» پیشنهاد کتاب : دعوای سازنده

پیشنهاد کتاب : دعوای سازنده

‌پیشنهاد کتاب : دعوای سازنده (Wired for Conflict)

نویسنده: سوندرا اس.ونسنت

مترجم: ساره سرگلزایی

ناشر: بنیاد فرهنگ زندگی

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟


از نظر «کارل گوستاو یونگ» -روان‌پزشک سوییسی – چهار کارکرد اصلی روان‌شناختی وجود دارند که عبارتند از تفکر، احساس، حس جزئی و ادراک کلّی (شهود یا شم).

یونگ معتقد است در هر فرد، یک یا چند مورد از این کارکردها قدرت و غلبه‌ی بیشتری دارند. مثلاً اگر کسی تحریک‌پذیر است، به نظر یونگ، کارکردهای «احساس و شهود» او بر کارکردهای «تفکر و حس» غالب است،در یک ریاضی‌دان موفق کارکردهای «تفکر و شهود» غلبه دارند و در یک مدیر اجرایی موفق کارکردهای «تفکر و حس».

علاوه بر این چهار کارکرد اصلی، یونگ دو نوع جهت‌گیری شخصیتی عمده را نیز فرض می‌کند: درون‌گرایی و برون‌گرایی.

«ایزابل بریگز مایرز» به همراه مادرش «کاترین کوک بریگز»، با اقتباس از تئوری تیپ‌های شخصیتی یونگ، آزمون تیپ‌های شخصیتی مایرز-بریگز را ساختند که شامل شانزده تیپ شخصیتی بر اساس چهار محور دو قطبی است.

ایزابل داستان‌نویس بود و می‌خواست شخصیت‌های داستان‌هایش «واقعی‌تر» باشند بنابراین نیاز داشت الگوهای واقعی تفکر، احساس و تصمیم‌گیری را بشناسد و مادرش کاترین معلم کودکان بود و انگیزۀ اصلی او این بود که برای هر کودک، بر اساس کارکردهای روانی غالب‌اش، روش تدریس جداگانه‌ای طراحی‌کند.

امّا جنگ جهانی دوم فرصت جدیدی برای انسجام و محک خوردن آزمون شخصیت مایرز-بریگز فراهم‌ کرد. هزاران مرد آمریکایی به جبهه اعزام شدند و زنان باید به‌سرعت جای آنان را در صنایع آمریکا می‌گرفتند. ایزابل و کاترین این آزمون را در طی جنگ جهانی دوم بدین منظور به‌کار بردند تا بتوانند مناسب‌ترین شغل را برای زنانی که جذب صنعت می‌شوند پیدا کنند و پژوهشگران دانشگاهی نیز، روش تحقیق اصولی را برای ارزیابی صحت و اعتبار این آزمون به‌کار گرفتند.

سوندرا اس.وینسنت در کتاب «دعوای سازنده» از تیپ‌های شخصیتی آزمون مایرز-بریگز استفاده می‌کند تا به‌ ما نشان دهد که به‌ دلیل تفاوت بنیادین در ادراک و تفسیر ما، همۀ ما مستعد اختلاف با یکدیگر هستیم.

او در ابتدای کتاب، به چهار محور ترجیحی دو مقوله‌ای (برون‌گرایی/درون‌گرایی- حسی/شهودی – تفکری/احساسی – قضاوتی/پذیرنده) می‌پردازد و مثال‌هایی می‌آورد تا نشان‌دهد چگونه ممکن است این هشت مؤلفۀ ترجیحی، منجر به تعارض بین ‌فردی شوند. او همچنین یک مدل تصمیم‌گیری با استفاده از این تیپ‌های شخصیتی ارائه و چگونگی به ‌پایان رساندن یک تعارض را شرح می‌دهد.


ساره سرگلزایی-کارشناس ارشد روان‌شناسی



فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده